Image

Webtrends

Op de website van www.frankwatching.com staan 10 webdesigntrends voor 2015. Voor een online marketingbedrijf natuurlijk interessant. Maar ook voor iedere ondernemer met een website.

1. Responsive webdesign.
Een website anno 2015 is geschikt voor desktop, tablet en smartphone. “Een webbouwer die van een website in 2015 alleen een desktopversie maakt, gedraagt zich als de occasionverkoper die een auto zonder wielen aflevert.”

2. Flat design
Alle grote brands zijn en blijven voorlopig zo plat als een dubbeltje. Uw logo, huisstijl en gebruikte lettertypes geen schaduwen of 3D effecten geven dus. Kijk maar naar de logo’s van bijvoorbeeld Albert Heijn of de Rijksoverheid.

3. Toptaken
De belangrijkste boodschap op de landingspagina. Waar vroeger het nieuws, bedrijfspand of een bedrijfsfilmpje op de homepage stonden, zetten we daar tegenwoordig toptaken neer. Het doel van de moderne website is snel zorgen dat de bezoeker vindt wat hij/zij zoekt. Localink ontwikkelde recent de nieuwe websites www.zaanderwijk.nl en www.kijlstra.eu met op de landingspagina 4 of 5 blokken gericht op de primaire doelgroepen. Jakob Nielsen zei: “People are on the web not to enjoy your webdesign, but to get something done.”

4. Kleurbalans
Sigma coatings zegt in de trendforecast 2015: “Reloaded heritage, optimistic blends, newborn energy”. Het komende jaar zijn duurzame basics in. Kleuren dichtbij de natuur. Harde kleuren die ‘schreeuwen’ en contrasteren zijn verboden.

5. Egale kleurvlakken en scrollbare websites
Egale horizontale kleurvlakken en scrollbare pagina’s zijn al enige tijd een trend. De belangrijkste boodschap eerst, daaronder de usp’s gevolgd door nieuws en actuele acties en de contactgegevens. Om de webpagina een beetje te segmenteren, kiezen webdesigners vaak voor een één egale kleur per onderdeel. Deze vlakverdeling is ook in 2015 nog actueel.

6. Retinaschermen
Steeds meer schermen hebben een retina-display: superscherpe weergave door verdubbeling van de pixeldichtheid. Dit vraagt om hoogwaardiger fotografie. Om te voorkomen dat een website daardoor veel te traag wordt, is de uitdaging: lage resolutie als het kan, hoge kwaliteit als het echt moet.

7. Transparante lagen
De nieuwste opmaakstandaard voor websites biedt de mogelijkheid voor transparante lagen. Vroeger had je kleur of geen kleur. Tegenwoordig kunnen we werken met een transparante achtergrond. Door gebruik te maken van transparantie kunnen we in een plat design toch gelaagdheid aanbrengen.

8. ‘Echte’ mensen
Stockplaatjes met ‘onechte’ mensen zijn uit. Mensen op foto’s moeten er echt uitzien. Authentiek en puur daar gaat het om. Maar authenticiteit moet zorgvuldig gestyled worden.

9. De spookknop
Een mooi ontworpen website wordt gemakkelijk verpest door lelijke buttons en knoppen. De trend voor 2015: de spookknop; de knop die er eigenlijk niet is.

10. Schuine lijntjes
Schuin lijnen waren lang onmogelijk in webdesign. Maar dankzij de nieuwste ontwerptools kan het nu wel. Een schuine menubalk, scheve animaties of foto’s onder een hoek afgesneden.

(Een bijdrage van Localink)